Resilience - Coaching interwencyjnko-kryzysowy

Resilience  - Coaching Interwencyjny - Kryzysowy 

Resilience  czyli powrót do równowagi po wyzwaniach
(Resilience - the courage to come back)

 „Strach rozpuszcza się, gdy wyobrażasz sobie,
że coś działa prawidłowo”

M.Atkinson i R.T.Chois „Flow” - Przepływ

Psychologowie wymieniają trzy typy reakcji na katastrofy, jako:
1/ Odporność: Ludzie czują się źle na chwilę, ale nawet udaje im się dobrze spać, jeść zdrowo i planować skutecznie. Szybko wracają do wspólnego [poziomu funkcjonowania w nowej sytuacji. Jest to reakcja, jaką chcemy instalować w sobie.
2/ Następuje stopniowa poprawa. Przez kilka miesięcy ludzie mogą być tak zestresowani, że nie mogą funkcjonować w pracy, nie mogą się zrelaksować, źle śpią itp… Następnie odbijają się i wracają do pełni sprawności.
3/ Występuje przewlekłość – chroniczność stanu stresu. Ludzi są tak zestresowani, że nie mogą się zrelaksować, nie mogą funkcjonować w pracy, i nie powracają do sprawności. Przy tym ich stan stopniowo pogarsza się, a problemy pogłębiają.
To,  który z tych wzorców wystąpi, zależy od wcześniej istniejącego stylu myślenia i modelu świata, poprzednich doświadczeń z podobną traumą, natężenia obecnych wydarzeń i od dostępnego wsparcia społecznego.

“Man never made any material as resilient as the human spirit”
Bern William
Człowiek nigdy nie będzie stworzony z tak odpornego materiału jakim jest ludzki duch

 
Badania Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologicznego sugerują kilka sposobów budowania odporności.
Definiuj cele tak, jak to robią eksperci.
Badacz Richard Wiseman śledząc 5000 osób, które chciały osiągnąć pewne znaczące cele (od rozpoczęcia nowej relacji do rozpoczęcia nowej kariery, od rzucenia palenia do zdobycia nowych kwalifikacji) zauważył, że radykalne i powtarzalne różnice w definiowaniu swoich celów sprawiły, że zaledwie 10% osiągnęło swoje cele w odróżnieniu od pozostałych 90%.
 
Warto przeanalizować swoje cele za pomocą różnych metod GROW, SMART zgodnie z zasadą Neurolingwistycznego Programowania NLP, składającego się z 5-coi elementów.
 
Podczas pracy korzystamy z wielu technik m.in. z przeramowania.
Używanie przeramowania opiera się na świadomości, że zdarzenia same w sobie, nie mają jednego szczególnego znaczenia. To ludzie nadają znacznie faktom tak, jak im to pasuje bądź jaki mają program myśli i doświadczeń w swojej głowie.
 
Lekarstwem dla chorej duszy jest dobre słowo.
 Edward Bulwer-Lytton
 
Ważne jest również utrzymanie dobrych relacji rodzinnych i przyjaźni. Zagadnienie to jest dość szerokie i jest ono przedmiotem osobnego szkolenia, jakie prowadzę z Negocjacji i Komunikacji TransformującejTranforming Communication w ramach negocjacji. Dobre relacje opierają się również na tym, co w NLP nazywa się Rapportem czyli dopasowaniem. W tym zakresie również odbywa się szkolenie.

 

Od depresji do radości okrywania

Warto przyjmować pewne perspektywy całości i nadawać nieco inne znaczenie tym samym faktom i wydarzeniom, aby nie wydawały się takie straszne, przytłaczające i prowadzące do przewlekłych stanów stresujących. Trener Robert Dilts zwraca uwagę na fakt, że można reagować na kryzys na wielu różnych poziomach neurolingwistycznych, od koncentrowania się na szczegółach po wielki obraz. Działanie takich technik, potwierdzają w swojej książce FLOW  Przepływ – sedno Coachingu, jej autorzy Marilyn Atkinson i Rae T. Chois, pisząc: „Umysł traktuje wizualizacje jak prawdziwe doświadczenie”. Zatem wizualizacja faktu i świadome nadanie mu innego znaczenia, znacznie rozwiązuje problem, w którym klient zamiast nienawidzić kogoś i przez to popadać w stresy bądź mieć fobię w wyniku jakiejś sytuacji – będzie ją od tej pory zupełnie inaczej postrzegał –obojętnie i bez negatywnych emocji.

Podczas sesji interwencyjnej w kryzysie, w sposób naturalny, poprzez odpowiednie pytania coacha, strach zaczyna się „rozpuszczać”, gdy wyobrażasz sobie, że cos działa prawidłowo. Kiedy blednie strach, wzmacnia się przepływ ciekawości i ekscytacji oraz zachwyt nad tym, jak w prosty sposób możemy usuwać negatywne emocje drzemiące w naszej głowie, poprzez odpowiednie zadawanie pytań. Zaczynamy wizualizować własne obrazy wyboru i pozytywnych zmian. Zamiast np. widzieć kogoś w złych kolorach – dostrzegamy jego dobre strony i to, czego mógł nas ten ktoś nauczyć poprzez swoje działanie i nawet jesteśmy wdzięczni za tę lekcję życia. Możemy tez lepiej poznać samych siebie i swoje zachowanie w różnych sytuacjach, aby w przyszłości nauczyć się większego opanowania i innych reakcji. Szczególnie przydatne jest podczas sesji prze pomocy coacha, stworzenie w umyśle krótkiego filmu, w którym osiągasz to, czego pragniesz, ponieważ wizualizujesz rozwijanie kompetencji przy jednoczesnym cieszeniu się życiem i wzbogacaniem go.

Zastanawiając się jak dobrze moglibyśmy sobie poradzić w danej sytuacji, uruchamiamy inne partie mózgu i zaczynamy korzystać z systemu kreatywności. W tym momencie uruchamiamy nieskończenie wiele strumieni alternatywnych rozwiązań. Przepływ ciekawości przenosi nas do strumieni potencjalnych wyborów. Bogactwo sensorycznych obrazów „jak gdybyś” sprawia, że umysł traktuje jak realne doświadczenie. Teraz widzimy siebie, jako osobę skuteczną i pewna siebie w sytuacji, która wcześniej była przerażająca lub zagmatwana.
Podczas całego procesu coach widzi przemianę w swoim kliencie, który widzi siebie, słyszy i czuje , że staje na wysokości zadania i osiąga sukces, którego pragnie. Zawsze, kiedy to możliwe, chce udostępniać takie doświadczenie klientom podczas coachingu i warsztatów.

Czym jest Coaching kryzysowy

To intensywny program coachingowo-mentoringowy dla jednej osoby prywatnej lub managera, właściciela firmy, kadry zarządczej, eksperta lub jednego z partnerów podczas kryzysu małżeńskiego, który potrzebuje pomocy i innego spojrzenia na sytuację.

Jest to sprofilowany, indywidualnie dopasowany program mający na celu:

- wzmocnienie umiejętności osobistych i biznesowych miękkich,
-  optymalizację indywidualnego potencjału w kontekście bieżących wyzwań strategicznych,
-  budowę postawy katalizującej rozwój firmy i zespołu,
-  rozwijanie kompetencji  w komunikacji, delegowaniu, planowaniu, inspirowaniu,
-  aktywne reprezentowanie i kreowanie wizerunku firmy,
-  naukę praktycznych interpersonalnych narzędzi biznesowych.

 Kiedy warto zdecydować się na Coaching kryzysowy

Jeżeli Ty lub Twój pracownik stoicie wobec kryzysowej sytuacji zawodowej w firmie:

- konflikt w zespole,
- gwałtowny spadek efektywności i zaangażowania,
- konflikt z przełożonym,
- złe relacje z klientem,
- kryzys osobisty pracownika.

Wynieś Umysł Na Nowe Wyżyny i przybądź na nasze
SZKOLENIA I WARSZTATY